Udostępnij:

Promocja lokalnego biznesu to największe wyzwanie początkującego przedsiębiorcy. Zmaga się on wtedy z ograniczonym budżetem i pytaniami – Jak pozyskać klientów? Jaką formę reklamy wybrać? Co będzie skuteczniejsze? Z naszego artykułu dowiesz się jakie są popularne kanały promocji firmy na rynku lokalnym. Przedstawimy też plusy i minusy konkretnych rozwiązań. Zapraszamy do lektury.

Dlaczego promowanie firmy na rynku lokalnym jest ważne?

Odpowiednio zaplanowana i dobrze wdrożona strategia promocji firmy na rynku lokalnym pozwoli Twojej firmie zdobyć klientów, wyrobić świadomość marki i zaznaczyć jej obecność w najbliższej okolicy. Klient nieświadomy o istnieniu Twojej firmy na pewno nie skorzysta z jej usług. Wielokrotnie zdarza się tak, że nie zdajemy sobie sprawy z tego, że posiadamy jakieś usługi w najbliższej okolicy. Jest to właśnie spowodowane brakiem świadomości klientów o obecności danej firmy. Jak to zmienić?

Każda skuteczna forma reklamy zwiększy w jakimś stopniu wspomnianą świadomość. Pytaniem jest, która reklama będzie najskuteczniejsza dla Twojej firmy. Dla jednej branży sprawdzi się sam baner na płocie, a dla innej rozdawanie ulotek. Wszystko zależy od rodzaju branży i rynku, na którym chcemy się wypromować. Jeżeli w danej miejscowości będzie wielu hydraulików to będzie trzeba pokazać, że się jest tym najlepszym poprzez różne kanały reklamowe. Natomiast w przypadku jednego hydraulika w miejscowości wystarczy, że będzie miał stronę internetową lub profil firmy w Google. Jest też duża szansa, że informacja o jego usługach i numer telefonu będzie przez mieszkańców przekazywany tzw. pocztą pantoflową.

Kogo będą polecali ludzie znajomym i zainteresowanym danymi usługami? W dużej mierze poleca się człowieka. Osoby charyzmatyczne, komunikatywne czy rozmowne będą częściej polecane niż osoby skryte i ciche. Na pewno też nikt nie poleci osoby, która w ich opinii źle wykonała swoją robotę, cwaniakowatej czy opryskliwej. Polecenia to najskuteczniejsza forma reklamy. Mamy na nią wpływ jedynie pośrednio – należy swoje usługi wykonywać dobrze i zgodnie z oczekiwaniami klienta.

Polecenia to najskuteczniejsza forma reklamy. Wykonuj swoje usługi dobrze, a ludzie będą je polecać.

Krótkotrwały napływ klientów czy długofalowa promocja marki?

Twoim głównym zadaniem powinno być zbudowanie renomy i zwiększenie rozpoznawalności Twojej firmy wśród lokalnej społeczności. Krótkie zrywy reklamowe i akcje promocyjne nie zbudują świadomości i uznania wśród klientów na dłużej. Długofalowa promocja marki spowoduje, że będziesz rozpoznawalny w okolicy i zakładając, że Twoje usługi będą polecane przez społeczność to nie będziesz się musiał martwić o klientów. Ich napływ będzie naturalny.

Jasne jest jednak to, że świadomość marki i jej renomę buduje się latami, a Ty potrzebujesz zarabiać tu i teraz. Dlatego też najlepiej jest, aby Twoja strategia zakładała długofalową promocję marki przy jednoczesnym wsparciu krótkofalowych działań reklamowych. Te działania muszą być komplementarne.

Każdej akcji reklamowej powinien towarzyszyć jakiś cel. Bez konkretnego celu ciężko będzie zmierzyć i uznać skuteczność danej formy reklamy. Należy pamiętać też, że cel musi być realny. Prowadząc warzywniak na wsi nie możesz oczekiwać, że po jednej akcji promocyjnej na FB całe województwo będzie robiło u Ciebie zakupy.

Dobrze jest ustalić sobie stały, miesięczny budżet reklamowy. Dzięki temu usystematyzujesz swoje działania i będziesz regularnie promował swoją markę na rynku lokalnym.

Jakie są najpopularniejsze metody promocji firmy na rynku lokalnym?

Profil firmy w Google

Zdecydowana większość Polaków korzysta z Google, aby wyszukać lokalne punkty usługowe. Widać to szczególnie w branży HoReCa. To gdzie warto zjeść ustalamy przy pomocy Google sprawdzając jakie dana restauracja ma opinie. To samo tyczy się mechaników samochodowych, fryzjerek, manikiurzystek czy każdej innej branży, która świadczy usługi lokalnie.

Biorąc pod uwagę powyższe, obecność firmy w Google i założenie darmowego profilu firmy jest więcej niż istotne. Nic nie tracisz, a możesz tylko zyskać.

Kompletną instrukcję zakładania profilu i jego zalet opisaliśmy w artykule Profil firmy w Google – czym jest i jak założyć

Profil firmy w Google to absolutna konieczność dla firm usługowych działających głównie lokalnie.

Lokalne serwisy informacyjne

Dla fryzjera, mechanika samochodowego czy pierogarni bardzo dobrym pomysłem na wzmocnienie świadomości marki poprzez wykupienie banera reklamowego na stronie www miejskiego czy gminnego serwisu informacyjnego. Może klikalność w baner i wejścia na stronę www nie będą duże, ale Twoja firma „opatrzy się” okolicznym mieszkańcom.

Lokalne grupy Facebook

Reklama na lokalnych grupach jest bardzo dobrym pomysłem, ponieważ są one przeładowane Twoimi potencjalnymi klientami. Wiele grup natomiast zabrania zamieszczania reklam. Aby niejako taki zakaz oszukać musisz zrobić coś dla okolicznych mieszkańców. Fryzjer może poprowadzić warsztaty dla dzieci z okolicznych szkół o czym z czystym sumieniem będziesz mógł napisać na lokalnej grupie Facebook.

Pamiętaj tylko, że samochwałka z reklamą będzie źle odebrana. Ale np. zamieszczenie wpisu, że w dniu tym i w tej szkole odbędą się warsztaty z fryzjerstwa zorganizowane przez Pana fryzjera, firmę Fryzjer już nie. Mechanik samochodowy może na swojej stronie zamieścić wpis dotyczący bezpieczeństwa na drodze podczas zimy i wrzucić na lokalną grupę FB ku przestrodze. Będzie to reklama, ale nie będzie odebrana jako nachalna.

Katalogi firm

Dodawanie firmy do katalogów firm i NAPów jest dobrym pomysłem. Dzięki dodawaniu firmy do katalogów zwiększasz rozpoznawalność firmy w Internecie i zyskujesz linki do strony www firmy. Warto dodawać firmę do dobrych i znanych katalogów. Wstępna selekcja jest niezbędna, ponieważ nie każdy katalog jest warty uwagi.

Strona internetowa firmy

Niezależnie od tego jaki prowadzisz biznes – posiadanie firmowej strony www podnosi prestiż i ułatwia kontakt z klientami. Przedsiębiorcy, którzy bazują wyłącznie na fanpejdżu dużo ryzykują, bo strona na Facebook’u nigdy nie będzie ich własnością i w każdym momencie fanpejdź może zostać przez administratorów zablokowany i usunięty. Wszystkie działania marketingowe powinny kierować na Twój numer telefonu i na stronę internetową, a nie na fanpejdża.

Wyobraź sobie sytuację, w której Facebook blokuje Ci dostęp do fanpejdża – automatycznie tracisz możliwość kontaktu z klientami. To samo tyczy się innych social media. Wszystkie media społecznościowe powinny linkować i przenosić ruch na Twoją firmową stronę internetową.

facebook

instagram

youtube

Firmowa strona internetowa

Media społecznościowe

Obecność w mediach społecznościowych typu Facebook, Instagram czy Youtube będzie w przypadku niektórych branż absolutną koniecznością. Ale tak naprawdę prowadząc każdy biznes możesz być obecny w social mediach i skutecznie się w nich reklamować. Prowadzisz warzywniak? Załóż fanpejdża, dodawaj na fanpejdżu wpisy o aktualnych promocjach, najnowszych dostawach warzyw, nie zapomnij oczywiście o zdjęciach pięknych jabłek, które możesz także wrzucać na Instagram! Prowadzisz lokalny sklep z zabawkami? Załóż fanpejdź i wrzucaj zdjęcia zabawek z krótkim opisem, możesz go połączyć z YouTube, na którym będziesz na żywo pokazywał co dana zabawka potrafi. Mechanik samochodowy? Na Facebook’u i Instagramie pokazuj zdjęcia przed i po naprawie samochodu, na Youtube wrzucaj filmiki z napraw. Dla każdej branży da się wymyślić sposób na social media. Nawet zakłady pogrzebowe posiadają swoje media społecznościowe.

W prowadzeniu social media dla firmy chodzi o zbudowanie społeczności klientów, którzy będą like’ować Twoje wpisy, a tym samym promować Twoje usługi.

Pozycjonowanie strony firmowej

Pozycjonowanie stron polega na stosowaniu technik, które podwyższą pozycję strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania np. w Google. I tak np. jeżeli ktoś wpisuje „fryzjer męski Sochaczew” to prawdopodobnie będziesz się wyświetlał na dalekich pozycjach bez zastosowania wspomnianych technik. Docelowo powinieneś dążyć do tego, aby Twoja strona pojawiła się w TOP10, ponieważ na dalsze wyniki mało kto patrzy. I oczywiście im wyżej, tym lepiej.

Pozycjonowanie to proces długotrwały i kosztowny. Budżety miesięczne przeznaczane przez firmy na pozycjonowanie potrafią wynosić kilka – kilkanaście tysięcy złotych. Pozycjonowanie zlecaj specjaliście. Zbadaj jakimi wynikami może się pochwalić. Jeżeli firma oferuje usługę pozycjonowania, a nie potrafi samej siebie wypozycjonować to jest to co najmniej niepokojące.

Pozycjonowanie strony w małym mieście lub na wsi będzie wymagać mniejszych nakładów finansowych.

Duża część internautów ignoruje płatne reklamy i zwyczajnie nie zwraca na nie uwagi.

System reklamowy np. Google Ads i Facebook Ads

Reklama w Google

W przeciwieństwie do długofalowego pozycjonowania stron, reklama w Google pozwala nam na natychmiastowe pojawienie się w wynikach wyszukiwania na wybrane przez nas frazy. W zależności od przeznaczonego budżetu będziemy mieli większą lub mniejszą szansę na zdobycie klienta.

W konfiguracji reklam pomogą nam asystenci Google lub możemy zgłosić się do specjalisty od reklam spoza Google.

Należy mieć na uwadze, że duża część internautów ignoruje płatne reklamy i celowo nie zwraca na nie uwagi. W związku z powyższym reklamy Google nie będą tak skuteczne jak 1 miejsce w wyszukiwarce na daną frazę.

Reklama na Facebooku

Popularności facebook’a nie trzeba nikomu podkreślać. Odpowiednio dopasowana reklama w tym medium może być bardzo skuteczna i przynieść Twojej firmie wielu klientów ze środowiska lokalnego. Tutaj także trzeba wziąć pod uwagę zamówienie usługi u specjalisty, który profesjonalnie skonfiguruje nam kampanie.

Banery reklamowe

Banery reklamowe zawieszane na płotach są powszechne i często stosowane do promocji lokalnego biznesu. Jest to bardzo tania forma promocji firmy, która wzmacnia świadomość okolicznych mieszkańców o obecności usług.

Wielu właścicieli firm popełnia błąd i zleca stworzenie baneru na zasadzie „byle był”. Na pewno spotkałeś się z sytuacją, w której baner był nieczytelny, przeładowany informacjami albo wprost nie przekazywał informacji jakie usługi są reklamowane. Taki baner na pewno nie przyniesie Tobie klientów.

Rozmiar baneru i jego lokalizacja jest równie ważna. Jeżeli w okolicy na każdym płocie znajduje się baner to w takim miejscu nie warto się reklamować, bo klient prawdopodobnie nie zwróci uwagi na naszą reklamę.

Stworzenie baneru warto zlecić grafikowi lub doświadczonej firmie, żeby mieć pewność, że będzie dobrze wykonany i będzie to skuteczna forma reklamy.

Jeżeli w okolicy na każdym płocie znajduje się baner to w takim miejscu nie warto się reklamować, bo klient prawdopodobnie nie zwróci uwagi na naszą reklamę.

Ulotki

Ulotki reklamowe sprawdzą się w wielu lokalnych branżach. Są szczególnie przydatne w momencie otwierania nowego biznesu. Koszt stworzenia profesjonalnych ulotek nie będzie duży. Tak samo jak koszt wynajęcia osoby, która będzie te ulotki rozdawać. Można też porozmawiać z lokalnymi sklepami – jest szansa, że zgodzą się na udostępnianie ulotek.

W przypadku ulotek należy przemyśleć ich układ, informacje jakie na nich zamieścimy, kolorystykę, czcionki czy elementy graficzne i zdjęcia. Skuteczność ulotek będzie w dużej mierze zależała od tego czy wizualnie ulotka przyciągnie wzrok. Warto dodać, że dla osoby totalnie niezainteresowanej daną usługą nawet najlepiej wykonana ulotka nie będzie skuteczna.

Materiały promocyjne np. długopisy, smyczki, kubki

Mało skuteczna forma reklamy, jeśli chodzi o zdobywanie klienta, ale bardzo dobra pod względem promocji naszej marki i usług na rynku lokalnym. Koszt gadżetów jest niewielki, a Ty zwiększysz świadomość klientów o obecności Twojej firmy w okolicy. Tak jak zawsze musisz zadbać o jakość produktów. Profesjonalnie wykonane gadżety będą doskonałą promocją profesjonalnych usług firmy.

Lokalne gazety

Jeżeli w Twojej okolicy wydawana jest lokalna gazeta to warto się w niej ogłosić. Są jeszcze ludzie (i dobrze), którzy nie mają Facebook’a i nie są na bieżąco w tematyce internetów. Do takiej grupy odbiorców również warto dotrzeć, a reklama w lokalnej gazecie będzie na to dobra okazją. Pamiętaj, że ludzie starsi przyzwyczajeni są do przeglądania reklam usług i ogłoszeń w gazetach. Przez wiele lat była to często jedyna forma pozyskiwania informacji o lokalnych firmach i ich usługach.

Lokalne radio, telewizja

W większych miejscowościach oprócz gazet często funkcjonują także lokalne radia czy telewizja. Przy większym budżecie można rozpatrzyć reklamowanie się w tych środkach przekazu.

Wykup reklamę w lokalnych serwisach internetowych i gazetach.

Sponsoring wydarzeń gminnych

W miastach i gminach co jakiś czas odbywają się wydarzenia scalające lokalną społeczność. Bardzo często są one organizowane przez urząd miasta/gminy, dom kultury czy szkoły. W organizacji tego typu przedsięwzięć zawsze jest potrzeba sponsora na nagrody w konkursach. Zostań sponsorem nagród – będziesz mógł pokazać się społeczności z dobrej strony, zareklamować swoje usługi czy przekazać materiały reklamowe (kubki, długopisy itd.).

Zrób coś dla społeczności

Wzmocnienie pozytywnego wizerunku firmy możesz też poprzez działanie, które nie będzie typową reklamą Twoich usług, ale przysłuży się do promocji Twojej i firmy wśród okolicznych mieszkańców. Może obok siedziby firmy jest dół, o którego każdy się potyka od lat, może w okolicznej szkole podstawowej odpadł tynk albo od lat nikt nie malował ławek przed kościołem. Jeżeli potrafisz te usterki naprawić i świadczysz podobne usługi to warto to zrobić. Takie gesty zostaną zauważone przez społeczność.

Współpraca z lokalnymi firmami

Warto współpracować z innymi lokalnymi firmami. Ty będziesz w biurze posiadał ulotki reklamowe jakiejś firmy, a ona Twoje. Warto tutaj współpracować z branżami, które współpracują ze sobą np. zakład pogrzebowy i kwiaciarnia. Zarówno jedna firma, jak i druga dużo na takiej współpracy zyska. Chociaż fryzjer, który będzie miał w gabinecie ulotki lokalnego mechanika samochodowego to też nie jest zły pomysł. Może nie tak skuteczny, ale zawsze jest to promocja firmy wśród lokalnej społeczności.

Zamów nowoczesną, responsywną i ultra szybką stronę internetową

Napisz do nas lub zadzwoń +48 518 929 813

Warto zapamiętać

  1. Profil firmy w Google to absolutna konieczność dla firm usługowych działających głównie lokalnie.
  2. Twoim głównym zadaniem powinno być zbudowanie renomy i zwiększenie rozpoznawalności Twojej firmy wśród lokalnej społeczności.
  3. Polecenia to najskuteczniejsza forma reklamy. Wykonuj swoje usługi dobrze, a ludzie będą je polecać.
  4. Dobrze jest ustalić sobie stały, miesięczny budżet reklamowy. Dzięki temu usystematyzujesz swoje działania i będziesz regularnie promował swoją markę na rynku lokalnym.
  5. Wszystkie media społecznościowe powinny linkować i przenosić ruch na Twoją firmową stronę internetową.
  6. Prowadząc każdy biznes możesz być obecny w social mediach i skutecznie się w nich reklamować.
  7. Budżety miesięczne przeznaczane przez firmy na pozycjonowanie potrafią wynosić kilka – kilkanaście tysięcy złotych.
  8. Duża część internautów ignoruje płatne reklamy i zwyczajnie nie zwraca na nie uwagi.

Podsumowanie

Świadcząc lokalne usługi najważniejsza jest świadomość klientów co do marki. Klient musi wiedzieć, że dana firma jest w okolicy. Jeżeli świadczysz swoje usługi dobrze to z czasem klienci pojawią się sami z poleceń od znajomych i rodziny. Natomiast chcąc przyśpieszyć ten proces musisz zainwestować w reklamę. Każda branża będzie miała swoja specyfikę, dla każdej usługi i danej lokalizacji sprawdzi się inny kanał promocji.

Warto przemyśleć całą kampanię reklamową, wybrać miejsca reklam i rodzaj promocji. Możesz zająć się tym na własną rękę lub skorzystać ze wsparcia marketingowego.

Wydziel z zysków stały budżet na promocję firmy i konsekwentnie dbaj o rozpoznawalność marki na rynku lokalnym. Jeżeli dany kanał reklamowy nie będzie przynosił oczekiwanych rezultatów – spróbuj innego. Miej też na uwadze, że stworzona przez Ciebie kampania w Google Ads prawdopodobnie nie będzie tak skuteczna jak ta przygotowana przez agencję reklamową.

Pytania i odpowiedzi do promocji lokalnego biznesu

Odpowiednio zaplanowana i dobrze wdrożona strategia promocji firmy na rynku lokalnym pozwoli Twojej firmie zdobyć klientów, wyrobić świadomość marki i zaznaczyć jej obecność w najbliższej okolicy.

Twoim głównym zadaniem powinno być zbudowanie renomy i zwiększenie rozpoznawalności Twojej firmy wśród lokalnej społeczności. Długofalowa promocja marki spowoduje, że będziesz rozpoznawalny w okolicy i zakładając, że Twoje usługi będą polecane przez społeczność to nie będziesz się musiał martwić o klientów. Ich napływ będzie naturalny.

Do najpopularniejszych metod promocji firmy na rynku lokalnym należą: założenie i prowadzenie profilu firmy w Google, lokalne serwisy informacyjne, lokalny grupy Facebook, katalogi firm i media społecznościowe.

Miłosław Klepacki

Dream Big Media