Udostępnij:

User experience to pojęcie bardzo często używane przez marketerów i projektantów stron internetowych. To hasło na czasie, które wybrzmiewa zawsze w kontekście skuteczności strony internetowej. Bez UX na wysokim poziomie Twoja strona zginie w czeluściach Internetu, a Ty nigdy nie wypromujesz swojej marki. Czym właściwie jest User experience? Co to jest UX?

Co to jest UX?

User experience (ang. doświadczenie użytkownika, skrót UX) to ogół odczuć użytkownika względem danego produktu np. strony internetowej czy aplikacji. UX będzie znacząco wpływał na decyzje zakupowe klienta i na to czy skorzysta z usług danej firmy. Dla przykładu, internauta korzystający ze strony internetowej, który nie może na niej znaleźć istotnych dla siebie informacji np. numeru telefonu do firmy będzie zniechęcony i sfrustrowany. Najprawdopodobniej z takiej strony wyjdzie i na nią nigdy nie wróci. To będzie przykład UX na niskim poziomie. Niskie doświadczenie użytkownika powoduje odpływ klientów i niższą konwersję. Pozytywne doświadczenie użytkownika zwiększa szansę na skorzystanie z usług Twojej firmy.

Projektowanie user experience

Projektowanie user experience (ang. UX design) to dyscyplina skupiająca się na wdrożeniu produktów o jak najlepszym doświadczeniu użytkownika. Zaprojektowanie strony www, która będzie użyteczna dla odbiorcy to zadanie ux designerów (architektów informacji i projektantów interakcji).

Elementy user experience na stronie

Na podstawie wyszczególnionych przez Petera Morville’a elementów UX możemy wyodrębnić kilka cech dobrej strony internetowej. Jaka powinna być skuteczna strona www?

użyteczna

zawierająca poszukiwaną przez użytkownika treść

funkcjonalna

łatwość w obsłudze strony np. intuicyjna nawigacja

łatwe wyszukiwanie

treść dla użytkownika powinna być łatwa do zlokalizowania

wiarygodna

użytkownik musi mieć zaufanie do treści na stronie

atrakcyjna

atrakcyjna treść na stronie, której poszukuje internauta

dostępna cyfrowo

dostosowana do osób z różnymi niepełnosprawnościami

wartościowa

użytkownik powinien odnaleźć na stronie to czego szuka

A jaka jest Twoja strona internetowa?

Jak sprawdzić UX na stronie www?

Jak wielu projektantów, tak wiele będzie pomysłów na zastosowania technik UX na stronie internetowej. Koniec końców najważniejszy jest wynik i to on zweryfikuje czy zastosowane techniki UX się sprawdzają i czy projektant miał rację. Jak zweryfikować czy wdrożone UX jest skuteczne?

Jedną z najpopularniejszych form „kontroli” użytkownika na stronie www jest Google Analytics. To narzędzie od Google dokładnie monitoruje ruchy użytkownika na stronie www. I tak np. będziemy mogli zbadać jakie elementy na stronie klika klient czy jaki jest jego czas zaangażowania (ile czasu spędza na stronie).

Jedną z najpopularniejszych form monitorowania zachowań użytkownika na stronie www jest Google Analytics.

Można również spytać rodzinę i znajomych jak korzysta im się z naszej strony i co by zmienili. Najprawdopodobniej skupią się oni na warstwie wizualnej strony – powiedzą, że kolor strony im nie odpowiada, albo że jest złe zdjęcie. Ty jednak potrzebujesz czegoś więcej. Informacji jak im się nawiguje po stronie, czy treści są zrozumiałe, czy na stronie są w stanie znaleźć to co ich interesuje, czy wielkości czcionek są dla nich odpowiednie itd. I te informacje musisz od nich zdobyć.

Inną metodą na sprawdzenie UX na stronie są krótkie ankiety. Na pewno spotkałeś się z wyskakującym okienkiem na stronie z prośbą o wypełnienie ankiety lub ocenę sklepu. Taka ankieta da Tobie cząstkową odpowiedź na pytanie jak się korzysta użytkownikom ze strony.

Czym charakteryzuje się dobry UX na stronie www?

  • przejrzysty układ strony
  • intuicyjna nawigacja
  • spójność elementów
  • precyzyjne treści (takie jakich oczekuje użytkownik)
  • szybko ładujące się elementy, zdjęcia i cała strona
  • odpowiednia wielkość czcionki
  • czytelna czcionka
  • ograniczenie niepotrzebnego tekstu z punktu widzenia użytkownika

Dobry UX – co zyskujesz?

Dostarczenie użytkownikowi treści jakich poszukuje w sposób jaki oczekuje będzie skutkował wysokim, dobrym i skutecznym UX. Co to dla Ciebie oznacza? Jeżeli klient sklepu internetowego nie może odnaleźć się w strukturze sklepu i ma problem ze znalezieniem produktu to po prostu z tego sklepu wyjdzie. Sklep internetowy z przemyślanym układem, stworzony z myślą o użytkowniku i zgodnie z zasadami UX będzie wzbudzał zainteresowanie klientów i generował większe zyski.

Podobnie rzecz się ma w przypadku każdej innej strony internetowej, która nie będzie wywoływać pozytywnych wrażeń użytkownika. Zastosowanie technik UX na stronie zwiększa szanse na to, że klient skorzysta z Twoich usług.

Dostarczenie użytkownikowi treści jakich poszukuje w sposób jaki oczekuje będzie skutkował wysokim, dobrym i skutecznym UX.

Czym się charakteryzuje zły UX na stronie www?

  • zły układ strony
  • złe rozmieszczenie elementów
  • skomplikowany przekaz
  • niepotrzebne elementy
  • utrudniona nawigacja
  • nieadekwatne treści
  • niezastosowana hierarchia nagłówków
  • wolno ładujące się elementy, zdjęcia i cała strona
  • zbyt mała lub zbyt duża czcionka
  • nieczytelna czcionka
  • nieprawdziwe treści i linki o złej nazwie
  • strona przeładowana niepotrzebnymi informacjami (głównie pod wyszukiwarki)

Zły UX na stronie – jakie konsekwencje?

Najkrócej rzecz ujmując, internauta, który nie odnajdzie na stronie internetowej tego czego oczekiwał bardzo szybko ją opuści. Najbardziej odczuwalne konsekwencje słabego UX na stronie to utrata konwersji i wysoki współczynnik odrzuceń. Są setki przykładów sklepów internetowych, które mają dużą liczbę odwiedzin, ale nie mają satysfakcjonujących wyników sprzedażowych. Dzieje się tak właśnie dlatego, że na strony wchodzą klienci, ale nic nie kupują.

Powodów może być wiele, ale ich poszukiwanie należy rozpocząć od UX design. Warto przetestować krok po kroku co robi internauta po wejściu na stronę i w którym momencie z niej wychodzi. Zrozumienie użytkownika i jego intencji pozwoli wprowadzić UX na wyższy poziom.

Najbardziej odczuwalne konsekwencje słabego UX na stronie to utrata konwersji i wysoki współczynnik odrzuceń

User experience – o czym warto pamiętać

Monitoruj UX co jakiś czas

Raz zaprojektowana i wdrożona strona www powinna być stale monitorowana, a sam UX testowany i modyfikowany w miarę potrzeb.

Cena strony internetowej zweryfikuje jej jakość

Nie oczekuj, że strona zrobiona za 500 zł będzie całkowicie zgodna z zasadami UX. Wprowadzenie wytycznych, zastosowanie technik UX i późniejsze testowanie to godziny pracy specjalistów. Strona zrobiona po kosztach, przez osobę o małym doświadczeniu będzie miała swoje ograniczenia. O tym ile powinna kosztować strona internetowa możesz przeczytać w artykule Ile kosztuje strona internetowa.

Responsywność strony internetowej a UX

Największą wpadką jaką zaliczają właściciele witryn internetowych jest brak responsywności. Twoja strona internetowa powinna dobrze wyświetlać się na każdym urządzeniu – komputerze stacjonarnym, laptopie 13 czy 17 cali, tablecie lub smartfonie. Użytkownicy przeglądają Internet na różnych urządzeniach, a zadaniem projektanta jest stworzyć taką stronę, która na każdym będzie wyglądała dobrze. Jest pełno stron internetowych, których używanie na smartfonach jest po prostu niemożliwe.

Jakość zdjęć vs. szybkość ładowania strony

Przy tworzeniu strony projektant często musi iść na kompromis. Częstym dylematem przed jakim staje jest ilość i jakość elementów graficznych witryny. Z jednej strony wizualny efekt wow jest pożądany przez klienta, jednak z drugiej strony przeładowanie witryny grafikami czy zdjęciami w wysokiej jakości spowoduje spowolnienie strony, a w konsekwencji obniży UX co wpłynie na jej skuteczność.

W każdym działaniu należy zachować zdrowy rozsądek i znaleźć złoty środek. Nie inaczej jest w przypadku projektowania stron, które jest zgodne z kryteriami UX. Dobrej jakości zdjęcia, o odpowiednim formacie, w wystarczającej rozdzielczości to będzie cel projektanta. Takie podejście pozwoli na stworzenie strony dobrze wyglądającej i szybko się ładującej.

Warto zapamiętać

  1. UX będzie znacząco wpływał na decyzje zakupowe klienta i na to czy skorzysta z usług danej firmy.
  2. Zastosowanie technik UX na stronie zwiększa szanse na to, że klient skorzysta z Twoich usług.
  3. Niskie doświadczenie użytkownika powoduje odpływ klientów i niższą konwersję.
  4. Jedną z najpopularniejszych form monitorowania zachowań użytkownika na stronie www będzie Google Analytics.

Zamów nowoczesną, responsywną i ultra szybką stronę internetową

Zadzwoń

+48 518 929 813

lub

Podsumowanie

User experience to suma odczuć użytkownika względem danego produktu np. strony internetowej czy aplikacji. UX będzie znacząco wpływał na decyzje o skorzystaniu z usług firmy czy kupna produktu w sklepie internetowym. Projektowanie stron internetowych z zastosowaniem wytycznych i technik UX zwiększa konwersję i obniża współczynnik odrzuceń.

Pytania i odpowiedzi do UX

User experience to suma odczuć użytkownika względem danego produktu np. strony internetowej czy aplikacji.

Przejrzysty układ strony, intuicyjna nawigacja, spójność elementów, precyzyjne treści (takie jakich oczekuje użytkownik), Krótko mówiąc – dostarczenie użytkownikowi wrażeń i treści jakich poszukuje w sposób jaki oczekuje.

Zły układ strony, złe rozmieszczenie elementów, skomplikowany przekaz, niepotrzebne elementy, utrudniona nawigacja, nieadekwatne treści. Powyższe cechy wpływać będą na negatywne odczucia użytkownika i przełożą się na niski poziom UX.

Jedną z najpopularniejszych form monitorowania zachowań użytkownika na stronie www jest Google Analytics.

Miłosław Klepacki

Dream Big Media